Parne lokomotive uskotračnog kolosijeka u Bosni i Hercegovini

1Objavljujemo galeriju fotografija parnih lokomotiva (Dampflokomotiven, njem.) koje su vozile na uskotračnim prugama 760 mm u Bosni i Hercegovini (Schmalspurbahn, njem.) od perioda austrougarske uprave, Kraljevine Jugoslavije i socijalističkog perioda, tačnije do kraja 1978. godine kada su definitivno i ukinute. Napominjemo da galerija sadrži fotografije kao dio arhivske građe (kolekcionarski otkup) koja je isključivo vlasništvo ovog portala i kao takve imaju kolekcionarsku vrijednost.

U postavljenoj galeriji nalaze se serije lokomotiva za uskotračne pruge i to: JŽ 12 (ŽNOV); JŽ 20; JŽ 31; JŽ 40; JŽ 71; JŽ 72; JŽ 73; JŽ 82; JŽ 83; JŽ 84; JŽ 85; JŽ 88; JŽ 92; JŽ 97; JŽ 116; JŽ 172; JŽ 176; JŽ 185; JŽ 186; JŽ 189; JŽ 190; JŽ 1121; JŽ 1932; JŽ 1933; JŽ 1934; JŽ 1935; JŽ 1937; JŽ 5565; JŽ 5595; JŽ DD1; JŽ U-37; UNRRA 5; 10; 11; 18; 20 i 34.

2Znak sopstvenosti na fotografijama dominira JDŽ – ЈДЖ (1933. – 1953.), odnosno JŽ – ЈЖ (1953. – 1992.) iako su lokomotive vozile u organizaciji saobraćaja kkBB – (1879.-1895, Kaiserlich und königliche Bosnabahn – Direkcija carskih i kraljevskih bosanskih željeznica, BHStB – (1883. – 1908, Bosnisch-Herzegowinische Staatsbahn – Bosanskohercegovačke državne željeznice, BHLB – (1908. – 1918, Bosnisch-Herzegowinische Landesbahnen – Bosanskohercegovačke zemaljske željeznice te Željeznice SHS Direkcija Sarajevo (1918. – 1933.). Također, mnoštvo lokomotiva umjesto znaka sopstvenosti su nosile imena kao što su: UNRRA – (1948. – 1978, United Nations Relief and Rehabilitation Administration), Gostilj, Duboščica, Udarnik, 1. maj, Krivaja, Kusaće, Una, Kozara, Travnik, Veseljka, Esma, Julka, Nada, Mira, Breda, Bosna, Žeravica itd.

3Za brzi napredak industrije, zanatstva, rudarstva, poljoprivrede i opšte kulture 19. i 20. vijeka, čovječanstvo može da zahvali lokomotivi i željeznici, jer pokretačka snaga voza pa i cijelog transporta je lokomotiva koja danju i noću presijeca cijelu zemljinu kuglu. Željeznica u Bosni i Hercegovini, s kraja 19. i polovinom 20. vijeka, odigrala je istorijsko-socijalnu i kulturnu ulogu i time obilježila veoma značajan period i ostavila neizbrisiv trag oblikovan kolektivnom sviješću ljudi svih starosni dobi. Namjera u postavci ove galerije je da kod svakog posjetitelja pobudimo interes za željezničku prošlost u kojem će, nadamo se, svako na svoj način promovirati posjećenu stranicu fokusa umnožavanja priče o pitanju identiteta razvitka željeznice u Bosni i Hercegovini. Bilo bi šteta kad bismo je zaboravili.

Sve slike na ovoj stranici su u vlasništvu website-a vremeplov.ba i ne smiju se objavljivati ili ponovno koristiti bez izričitog dopuštenja.

Srećko Ignjatović

  • Parne lokomotive uskotračnog kolosijeka u Bosni i Hercegovini,
  • Dampflokomotiven Schmalspurbahn in Bosnien und Herzegowina,
  • Steam locomotives narrow-gauge track in Bosnia and Herzegovina,