Dan željezničara Jugoslavije ustanovljen je 1950. godine, a povod je bio generalni štrajk željezničara tadašnje Kraljevine Jugoslavije. Noći između 15. i 16. travnja 1920. godine, željeznički promet u cijeloj zemlji je stao i trajao je do kraja tog mjeseca. Željezničari Užica, Sarajeva, Skoplja, Niša, Subotice, svih željezničkih stanica, ložionica i radionica ustali su protiv nasilja. Na Zaloškoj cesti u Ljubljani bilo je najkrvavije, smrtno je stradalo 14 manifestanata, od kojih devet željezničara štrajkača. Neprekidno od 1950. godine pa sve do 1991./92. godine, radnici na jugoslavenskim željeznicama svečano i radno su obilježavali taj dan, prisjećajući se mnogih događaja u rastu i sazrijevanju radničkog pokreta i svega što je vodilo ka održanom povijesnom općem štrajku.
Jugoslavija je “dvaput bila državom”. Od 1945. godine doživljavala je svoj novi društveno-politički život i u svijetu uživala status stabilne i prosperitetne (narodne) socijalističke federacije. Raspad nove Jugoslavije počinje 1991./92. godine, a kao glavni razlozi raspada često se ističu velike povijesno-političke suprotnosti jugoslavenskih nacija i konfederalni poticaji partijskih autokracija za dezintegraciju zemlje.
U tom razdoblju započinje proces razdruživanja. Slovenija, Hrvatska, Makedonija (1991.) i Bosna i Hercegovina (1992.) proglašavaju neovisnost i primaju priznanje od međunarodne zajednice. Faktički, odnose sa sobom odnose dio imovine i prava koja su stekli ulaskom u (bivšu) zajednicu i doprinijeli.
Značajan datum, poput 15. travnja, Dan željezničara, bio je slavljeni u socijalističkoj Jugoslaviji. Danas, 2014. godine, što je od te tradicije ostalo?
– U Sloveniji se slavi Dan željezničara, 2. lipnja, u znak sjećanja na dolazak prvog vlaka na slovenskom teritoriju 1846. godine, puštanjem u promet pruge Graz – Celje.
-Željeznice Srbije 15. rujna 2014. godine obilježavaju 130 godina postojanja i Dan željezničara. Na taj dan 1884. godine puštena je u promet prva pruga, koja je izgrađena u Srbiji, između Beograda i Niša.
-Dan Hrvatskih željeznica obilježava se 5. listopada u znak sjećanja na odluku koju je Hrvatski Sabor donio 5. listopada 1990. godine, po kojoj su osnovane Hrvatske željeznice te su prvi put sve pruge na području Hrvatske organizirane pod jedinstvenom upravom.
-Dan Makedonskih željeznica slavi se 9. travnja jer na taj dan davne 1873. godine iz Soluna u Veles stigao je prvi vlak.
-Željeznice Crne Gore kao svoj dan slave 13. rujna, dan kada je 1908. godine prva lokomotiva s vlakom stigla iz Bara u Virpazar.
-Željeznički promet u Bosni i Hercegovini obavljaju dva operatera-javna poduzeća: Željeznice Federacije BiH (ŽFBH) sa sjedištem u Sarajevu i Željeznice Republike Srpske (ŽRS) sa sjedištem u Banjoj Luci.
-Željezničari Željeznica Republike Srpske od 1992. godine (ŽRS osnovane 12. svibnja 1992.) do 2001. godine slavili su 15. rujna, povodom Dana Jugoslavenskih željeznica. Otkad se od 2001. godine slavi Dan željezničara 12. svibnja (dan osnivanja) i ujedno Krstna slava Sveti Vasilije Ostroški.
-Željeznice Bosne i Hercegovine (ŽBH) osnovane su 10. lipnja 1992. godine, a početkom 2002. godine odlukom Vlade Federacije BiH o spajanju Željeznice BiH (ŽBH) i Željeznice Herceg-Bosne (ŽHB), osnovane su Željeznice Federacije BiH (ŽFBH). Faktički, Dan Željeznice FBiH postoji samo u poslovnim agendamama za čestitanje, ali se javno ne slavi. Dan željezničara (15. travnja) se ‘tradicionalno’ slavi u organizaciji ‘pravih-starih željezničara’ u obliku izleta i druženja uz domaću hranu i piće.
Svim željezničarima u regiji bivše Jugoslavije želim:
Sretan Dan željezničara, Срећан Дан железничара, Sretan Dan železničara, Среќен ден железничарите, Gëzuar Punonjësve të Hekurudhave, Boldog Nap Vasutas, Feliĉan Tagon Railwaymen, Glücklicher Tag der Eisenbahner…
Kratki pregled povodom organiziranog generalnog štrajka 15. travnja 1920. godine možete pročitati klikom na PDF dokument:



















