Skip to content

Posjeta cara Franje Josipa I. Bosni i Hercegovini

Posjeta cara Franje Josipa I Bosni i Hercegovini / 30. svibnja – 4. lipnja 1910.

image

U razdoblju između objave Bosanskog ustava u Sarajevu 20. veljače i početka rada Sabora 15. lipnja 1910. godine, jedan događaj izazvao je izuzetnu pažnju. U tom razdoblju, car Franjo Josip I. posjetio je Bosnu i Hercegovinu. Ujutro, 30. svibnja, zasebnim vozom bosanskohercegovačkih željeznica iz Bosanskog Broda, car je krenuo na put prema Sarajevu. U 8 sati i 12 minuta stiže u Doboj i tamo se zadržava oko 20 minuta. U Zavidovićima se vlak zadržava samo tri minute i nastavlja vožnju do Zenice, gdje stigne u 11 sati i 48 minuta te se zadržava oko 20 minuta. U Visoko, carski vlak stiže u 13 sati i 50 minuta i zadržava se deset minuta. U 15 sati, car stiže na stanicu kod Tvornice duhana u Sarajevu uz oglašavanje topova. Potpuno je završen svečani ulazak cara u grad. Sjajna pratnja u kočijama, zlatne uniforme mnogih visokih dostojanstvenika, impresivne figure gardista, elegantne uniforme dvorskih službenika, te prelijepi konji iz carske štale – sve je to ostavilo snažan dojam na prisutne.

31. svibnja car je posjetio vladinu palaču, glavne vjerske objekte svih konfesija u Sarajevu i gradski Vijećnicu. 1. lipnja posjetio je Zemaljsku ždrepčanu odakle se na konju uputio na vježbalište, gdje je izvršio smotru vojnih jedinica. 2. lipnja car se odvezao preko Bentbaše i Moščanice na Pašino brdo i kasnije preko Koševa vratio se u grad i odvezao do Konaka. Oko podneva, dvorskim vozom uputio se na Ilidžu te kasnije na Vrelo Bosne. Narednog jutra, 3. lipnja, car je krenuo na putovanje u Mostar, zadržavajući se kratko u Konjicu i Jablanici. U Mostar stiže oko 12 sati uz oglašavanje topova sa Huma. Što je bilo čilima u Mostaru, od onih najfinijih persijskih od svile, pa do običnih narodnih tkanih, zastava, zelenila, slavoluka, Mostar je izgledao kao nikada do tada. Car se odmorio i ručao u hotelu Narenta i kasnije sjeo u kočiju i otpočeo vožnju kroz Mostar. Posjetio je Stari most koji je bio prostrt čilimima i odvezao se prema izvoru Radobolje. Odatle se vratio na željezničku stanicu, gdje su se prisutni okupili na opraštaj. Oko 16 sati, uz oglašavanje topova, iz Mostara dvorski voz polazi nazad u pravcu Beča preko Sarajeva, Doboja i Bosanskog Broda. U Beč stiže narednog dana u 20 sati i 45 minuta.

Car Franjo Josip I u svom telegramu, upućen zemaljskom poglavaru Marjanu Varešaninu, izražava dojmove tijekom boravka u Bosni i Hercegovini, gdje ističe zadovoljstvo vjernošću i privrženošću koje su ga diljem ove lijepe Bosne susretale. Sa zadovoljstvom konstatira da je osjećaj lojalnosti prema njegovoj osobi i Monarhiji duboko ukorijenjen u svim slojevima bosanskohercegovačkog društva.

15. lipnja 1910. godine, Bogdan Žerajić je izvršio atentat na zemaljskog poglavara Marjana Varešanina. I pored pet ispaljenih hitaca (šestim je ubio sebe) general Varešanin ostao je nepovrijeđen. Četiri godine kasnije, 28. lipnja 1914., Gavrilo Princip je izvršio atentat na prijestolonasljednika Franu Ferdinand. Bila je to iskra koja je zapalila svijet – bio je to put u Prvi svjetski rat.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

error: Content is protected !!
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.