Скочи на садржај

Тунели на узаној прузи Сарајево – Зеленике, 1955. године

У намјери да сваки чланак на неки начин буде ексклузиван са ријетким архивским материјалима овај пут објављујемо сктице тунела на узајаној прузи Сарајево – Зеленике од 1955. године.

При прегледу архивског материјала уочили смо следеће подате: укупно број тунела је 34, најдужи је тунел бр. 4 „Иван“ дуг 3223,04 м који је пуштен у саобраћај 9. априла 1931. године, најкраћи је тунел бр. 15 и дугачак је 9,3 м између Рашке Горе и Војно, најнижи је тунел бр. 13 (Пренј – Грабовица) и висок је 4,07 м, највиши је тунел бр. 4 „Иван“ и висок је 5,46 м, највећи нагиб је на трасу Брђани под Иваном – Брадина од 57 до 60 промила и између Миханића и Главске од око 35 промила.

О градњи уске пруге, историја

Траса Узана пруга Сарајево – Зеленика изграђена је у две фазе. Пруга Метковић – Гавела – Сарајево пуштена је у саобраћај 1. августа 1891. године. Пруга Гавела – Хум – Ускопље – Зеленика пуштена је у саобраћај 16. и 17. јула 1901. године. Дужина пруге од Сарајева до Зеленике до 1953. године износила је 329+300 км, док је након 1953. године (због нове трасе услед акумулационог језера Јабланица и поласка возова са станице Сарајево Ново) дужина пруге смањена на 321+100 км.

Укидање узане пруге Сарајево – Зеленика одвијало се у три фазе. Изградњом нормалног колосејка Сарајево – Габела – Плоче и његовим пуштањем у саобраћај 1. децембра 1966. године, започело је укидање ове трасе. Траса Ускопље – Зеленика укинута је 1. јуна 1969. године, док је Чапљина – Габела – Ускопље укинута 30. маја 1976. године.

 Подсећамо да је архивска грађе на овој страници у власништву веб портала времеплов.ба и није дозвољено њено објављивање или поновна употреба без изричитог одобрења.   

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

error: Content is protected !!
Преглед приватности

Ова веб страница користи колачиће како бисмо вам омогућили најбоље могуће корисничко искуство. Информације о колачићима се чувају у вашем прегледачу и служе функцијама као што су препознавање када се вратите на нашу веб страницу и помоћ нашем тиму да разуме који делови веб странице су вам најзанимљивији и најкориснији.