Posjeta cara Franje Josipa I. Bosni i Hercegovini

Posjeta cara Franje Josipa I. Bosni i Hercegovini / 30. maj – 4. juni 1910.

imageU periodu između objave Bosanskog ustava u Sarajevu 20. Februara i početka rada Sabora 15. Juna 1910. godine, jedan događaj izazvao je izuzetnu pažnju. U tom periodu car Franjo Josip I posjetio je Bosnu i Hercegovinu. Ujutro, 30. maja, zasebnim vozom bosanskohercegovačkih željeznica iz Bosanskog Broda, car je otpočeo putovanje prema Sarajevu. U 8 sati i 12 minuta stiže u Doboj i tu se zadržava oko 20 minuta. U Zavidovićima voz se zadržava samo tri minute i nastavlja vožnju do Zenice gdje pristiže u 11 sati i 48 minuta i zadržava se oko 20 minuta. U Visoko carski voz pristiže u 13 sati i 50 minuta i zadržava se 10 minuta. U 15 sati car stiže na stanicu kod Fabrike duhana u Sarajevu uz oglašavanje topova. U potpunom redu završen je svečani ulazak cara u grad. Sjajna pratnja u kočijama, zlatne uniforme mnoge visoke gospode, impresivne figure gardista, elegantne uniforme dvorskih funkcionera, te predivni konji iz carskih štala – sve je to ostavilo na prisutne impresivan utisak.

31. maja car je posjetio vladinu palaču, glavne vjerske objekte svih konfesija u Sarajevu i gradsku Vijećnicu. 1. juna posječuje Zemaljsku ždrepčanu odakle se na konju uputio na vježbalište, gdje je izvršio smotru vojnih jedinica. 2. juna car se odvezao preko Bentbaše i Moščanice na Pašino brdo i kasnije preko Koševa vratio se u grad i odvezao do Konaka. Oko podneva, dvorskim vozom uputio se na Ilidžu te kasnije na Vrelo Bosne. Narednog jutra, 3. juna, car je krenuo na putovanje u Mostar, zadržavajući se kratko u Konjicu i Jablanici. U Mostar stiže oko 12 sati uz oglašavanje topova sa Huma. Što je bilo čilima u Mostaru, od onih najfinijih persijskih od svile, pa do običnih narodnih tkanih, zastava, zelenila, slavoluka, Mostar je izgledao kao nikada do tada. Car se odmorio i ručao u hotelu Narenta i kasnije sjeo u kočiju i otpočeo vožnju kroz Mostar. Posjetio je Stari most koji je bio prostrt čilimima i odvezao se prema izvoru Radobolje. Odatle se vratio na željezničku stanicu, gdje su se prisutni okupili na opraštaj. Oko 16 sati, uz oglašavanje topova, iz Mostara dvorski voz polazi nazad u pravcu Beča preko Sarajeva, Doboja i Bosanskog Broda. U Beč stiže narednog dana u 20 sati i 45 minuta.

Car Franjo Josip I u svom telegramu, upućen zemaljskom poglavaru Marjanu Varešaninu, piše utiske za vrijeme boravka u Bosni i Hercegovini gdje izražava zadovoljstvo u vjernosti i privrženosti koje su ga svuda na putu u ovoj lijepoj Bosni susrele. Sa zadovoljstvom konstatuje, da je osjećaj lojalnosti za njegovu osobu i za Monarhiju zahvatio dubok korjen u svim krugovima bosanskohercegovaćkog društva.

15. juna 1910. godine, Bogdan Žerajić je izvršio atentat na zemaljskog poglavara Marjana Varešanina. I pored pet ispaljenih hitaca (šestim ubio sebe) general Varešanin je ostao nepovrijeđen. Četiri godine kasnije, 28. juna 1914. Gavrilo Princip je izvršio atentat na prijestolonasljednika Franju Ferdinanda. Bila je to varnica koja je zapalila svijet – bio je to put u Prvi svjetski rat.