Objavljujemo veoma rijedak dokument koji datira iz 1930 godine. Radi se o tehničkom dokumentu uzdužnog profila pruge Podgorica – Plavnica u izradi građevinskog odjeljenja Direkcije Sarajevo JDŽ-a, od 12. novembra 1930. godine.
Prema nekim izvorima željeznička pruga, širine 600 mm, na relaciji Podgorica – Plavnica izgrađena je tokom Prvog svjetskog rata od strane Austro-Ugarskih vojnih željeznica. Poslije rata nije korišćena zbog dotrajalosti i skupe obnove. Vojska Kraljevine Jugoslavije, po postojećem donjem stroju, početkom 1927. godine otpočela je izgradnju ove pruge od oko 20 km i predata u redovan saobraćaj 20. jula 1927. godine.
Osnova oživljavanja projekta bila je da stanovnici Podgorice brže i lakše doputuju do Skadarskog jezera odakle bi brodom plovili do Virpazara i dalje opet željeznicom do Bara (Virpazar – Bar 1908.) i obrnuto. U širem smislu o opravdanosti ovog projekta je buduća transverzala koja bi trebala povezati Bar – Podgoricu – Nikšić – Bileću – Hum i Gabelu prema Sarajevu.
Puštanjem u promet urađene pruge normalnog kolosijeka Bar – Titograd (Podgorica), 29. novembra 1959. godine, četiri mjeseca kasnije, pruge Bar – Virpazar i Titograd (Pogorica) – Donja Plavnica definitivno se ukidaju.
Napominjemo da je arhivska građa na ovoj stranici u vlasništvu web portala vremeplov.ba i ne smije se objavljivati ili ponovno koristiti bez izričitog dopuštenja.