Studija rentabilnosti pruge Uskoplje – Zelenika, 1967. Godine

1 Objavljujemo Studiju rentabilnosti pruge Uskoplje – Zelenika u izradi Biroa za studije i razvoj osnovnih kapaciteta – Željezničko transportno preduzeće Sarajevo, januara 1967. Godine.

Pruga Uskoplje – Zelenika ugrađena je i predata u saobraćaj 17. VII 1901. Godine. Istovremeno je predat u saobraćaj i dio pruge Gabela – Dubrovnik, pa je time Sarajevo povezano sa morem i lukom Gruž u Dubrovniku, a preko pruge Uskoplje – Zelenika sa lukom u Zelenici i područjem Bokokotorskog zaljeva. Pruga Uskoplje – Zelenika duga je 65,4 km i ima sva obilježja izrazito brdske pruge. Najveći uspon u smjeru prema Zelenici (Uskoplje do Glavske i Grude – Nagumanca) su 18 ‰ (promila), a za suprotni smjer (Zelenika – Nagumanci i Cavtat – Glavska) je 25‰.

2Izgradnjom normalne pruge Sarajevo– Metković – Ploče 26. novembra 1966. godine ukinute su uzane pruge: Uskoplje – Zelenika ukinuta je 1. juna 1968. godine, a pruge Čapljina – Gabela – Dubrovnik i Hum – Trebinje – Bileća ukinute su 1. juna 1976. godine. U ovom dokumentu studija postoje podaci da je Zavod za saobraćaj Građevinskog fakulteta u Sarajevu već 1963. godine uradio Studij o rentabilnosti pruge Uskoplje – Zelenika upoređujući koštanja (prema cijenama, tarifama i instrumentima iz te godine) prevoza ovom prugom sa koštanjem prevoza drumom od Herceg Novog do Metkovića i dalje normalnom prugom do Čapljine. Kao zaključak, prema tadašnjim cijenama i instrumentima drumski prevoz je daleko jeftiniji od željezničkog.

3Na osnovu ovih razmatranja u ovoj studiji (Biro za studije i razvoj osnovnih kapaciteta ŽTP-a Sarajevo), utvrđeno je da je pruga Uskoplje – Zelenika za ŽTP Sarajevo, sa opšteg društvenog aspekta, nerentabilna u kom bi slučaju gubici bili još i veći planirajući na revalorizaciju osnovnih sredstava koja bi stupila na snagu u 1967. godine.

 

Predlažemo da pregledate ovaj istorijski dokument, a naročito za ljubitelje željeznice i sve one koji istražuju i izučavaju istoriju željeznice u Bosni i Hercegovini, eskluzivni knjižni raritet koji se ne može zaobići.

Za pregled knjižice klikni na pdf dokument:
pdficon

 

 

Srećko Ignjatović